Als marketeer ben je een ster in het bedenken van de mooiste merknamen. Je hebt gevoel voor de markt en daarom weet je als geen ander wat lekker zal aanslaan en wat niet.
Maar als je de naam hebt bedacht en het logo is ontworpen draag je het stokje over aan de klant.
En die klant moet zijn logo en merknaam gaan registreren, maar dan komen de problemen waar de juridische wereld botst met de marketingwereld.
Wat is een onderscheidende merknaam?
Als marketing professional wil je namelijk een naam die zo goed mogelijk aangeeft wat het product is of wat de dienst van de klant inhoudt. Ja toch? Nou, nee. Onderzoek toont aan dat zo’n beschrijvende naam juist helemaal niet goed wordt onthouden door het publiek. De naam zal snel blijven hangen, maar wel heel kort. Als je een beschrijvende naam hoort op de radio in de auto, dan weet je vaak nog wel waar het over ging, maar niet wat de naam exact was.
Super onderscheidende namen kosten meer inspanning om door het publiek onthouden te laten worden, maar als je die bekendheid eenmaal hebt, raak je die niet snel meer kwijt.
Aan welk merk dacht je tien jaar geleden als het ging om taxi’s? Geen een, of misschien TCA, RTC of een andere lokale exploitant. Maar het woord UBER… Dat zei niemand wat.
En als je nu iemand vraagt wat een bekende taxidienst is, dan hoor je geheid UBER. Goed, ze bieden een goede service en alles is goedkoop dus ook daarom zijn ze bekend geworden. Maar punt is dat de ijzersterke merknaam UBER niks zegt over taxidiensten.
Moet je ook letten op auteursrecht?
Het auteursrecht geeft toch wel eens problemen tussen de marketeer en zijn klant. Als marketing specialist bedenk en ontwerp je alles. Van de juiste merknaam tot het logo en hoe dat moet worden uitgedragen. Maar in de meeste algemene voorwaarden van designbureaus is opgenomen dat het auteursrecht blijft bij de maker. Jij dus. Maar dat kan discussie opleveren.
Niet als alles goed gaat, maar heel vaak gaat niet alles goed. En jij hebt als auteur rechten op de merknaam, de ontwerpen en logo’s. Dus als de klant alles gaat registreren en er ontstaat discussie, heb jij een ouder (auteurs)recht. Lastig, dus denk er over na of je deze rechten wilt overdragen aan de klant of niet.