Een motivatiebrief legt de nadruk op de redenen waarom jij nou juist de uitgelezen persoon zou zijn voor de vacature, en hoe jij een goede aanvulling zult zijn in het bedrijf. Het laat ook zien dat je in staat bent om op een effectieve manier je doelstelling te communiceren. Dat is de reden waarom de openingszinnen in je motivatiebrief zo belangrijk zijn. Je moet de werkgever aan de haak slaan zo te zeggen, zodat ze geïnteresseerd raken om verder te lezen en zo jou beter te leren kennen.
Er is niet één juiste manier om je motivatiebrief te starten, maar er zijn verschillende technieken die je kan gebruiken om er zeker van te zijn dat juist jouw brief eruit springt.
1. Functienaam en Vaardigheden:
Dit is een hele gangbare en effectieve manier om je motivatiebrief te starten. Het idee is om direct tot de kern te komen en de werkgever te verbluffen met je professionele achtergrond. Gebruik je meest indrukwekkende en relevante prestaties en vaardigheden om je waarde vast te leggen. Voorbeeld: Als Sociale Media Coördinator voor bedrijf X, beheer ik veel digitale media afzetgebieden. Door het invoeren van nieuwe Sociale Media marketing technieken gedurende het afgelopen jaar, zijn de volgers op Facebook verdubbeld, en de volgers op Twitter verdrievoudigd.
2. Enthousiasme staat gelijk aan toewijding:
Een andere aanpak is om te beginnen met te vertellen hoe enthousiast je bent over deze kans om bij het bedrijf aan het werk te kunnen. Als er een vacature of bedrijf is waar je echt enthousiast over bent, is het geweldig om dat ook gewoon kenbaar te maken. Als een potentiele werkgever ziet dat je enthousiast bent, dan vertaald zich dat in hoe gemotiveerd en toegewijd je als werknemer zal zijn. Dit zorgt ervoor dat ze erachter willen komen of je net zo geschikt bent voor de functie als dat je enthousiasme doet vermoeden. Voorbeeld: Ik was blij om te zien dat er een vacature is in Personeelszaken bij bedrijf X omdat uw werk met bedrijf Y (wees specifiek) voor een lange tijd heel belangrijk voor me is geweest. Ik ben de perfecte kandidaat voor deze functie omdat het mijn ervaring met Personeelszaken en bedrijf Y combineert.
3. Trefwoorden, trefwoorden, trefwoorden:
Als je solliciteert bij een groter bedrijf en je weet dat er een sollicitanten tracking systeem zal worden gebruikt, is het een slim idee om in je motivatiebrief trefwoorden te gebruiken. De juiste trefwoorden kunnen er voor zorgen dat jouw motivatiebrief gelezen wordt, en zullen meteen je meest relevante vaardigheden naar voren brengen. Voorbeeld: Geschreven en verbale communicatie zijn twee van mijn sterkste vaardigheden. Door mijn jarenlange ervaring in Public Relations, heb ik mijn vaardigheden in sociale media, media relaties, gemeenschappelijke relaties en het leiden van een team geperfectioneerd. Het is de combinatie van deze vaardigheden die er voor zorgt dat ik de perfecte kandidaat ben voor uw vacature van Public Relations Manager.
4. Netwerk:
Als iemand in jouw professionele netwerk je aanbeveelt voor een bepaalde positie, bij een bepaald bedrijf of bij een specifiek persoon, dan is het de beste optie om dit meteen in je motivatiebrief te gebruiken. Door de naam te noemen van jullie gezamenlijke contact heeft de werkgever een referentie om vanuit te werken. Ze zullen geïnteresseerd zijn om uit te vinden waarom jouw referent dacht dat jij geschikt zou zijn voor deze functie. Voorbeeld: Mijn naam is Sandra Smit en recentelijk sprak ik met uw Communicatie Manager Jan Jansen die me vertelde over de vacature op uw IT afdeling. Hij heeft mij aangeraden om contact met u op te nemen vanwege mijn grote interesse in dit vakgebied.
5. Wat is er in het nieuws?:
Een andere unieke optie om indruk te maken op werkgevers is om te laten zien dat je weet wat er speelt binnen een bedrijf. Zoek naar recente gebeurtenissen binnen het bedrijf waar je bij solliciteert en verwerk dit in je openingszinnen. Leg uit waarom deze gebeurtenissen je laten denken dat jij de beste optie bent voor deze vacature. Voorbeeld: Recentelijk was er een artikel over uw bedrijf gepubliceerd in MainPort Magazine vanwege uw samenwerking met bedrijf Y. Na het lezen van dit artikel raakte ik geïnspireerd om te zoeken naar mogelijkheden om bij uw bedrijf te mogen werken, en was ik blij verrast om te zien dat er een vacature is voor een Administratief Assistent. Als iemand met veel ervaring in dit vakgebied denk ik dat ik de perfecte kandidaat zou zijn voor deze functie.
Met al deze opties, is het belangrijk om je motivatiebrief aan te passen aan jouw specifieke ervaringen en iedere afzonderlijke functie omschrijving. Een gepersonaliseerde motivatiebrief is essentieel om je vaardigheden te onderschrijven en zal er met grote waarschijnlijkheid voor zorgen dat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Begin met de veranderingen aan te brengen in je volgende motivatiebrief.
Bron: CV5