Relatiegeschenken zijn doorgaans goederen met een lage waarde die bedrijven weggeven aan klanten of prospects om de aandacht te trekken. Promotieartikelen zijn daarom een haptisch verkoophulpmiddel. Haptisch betekent dat de klant het kan voelen, d.w.z. in de hand nemen en begrijpen. Vooral bedrijven die een dienst aanbieden of online werken, profiteren van haptische verkoophulpmiddelen omdat ze geen tastbare producten hebben. Met hun hulp kan het idee achter het bedrijf symbolisch worden overgebracht naar een promotieartikel, zoals de spaarpot bij een bank of de paraplu bij een verzekeringsmaatschappij. Dit maakt het idee begrijpelijk voor de klant. Het doel van een promotioneel product is om een behoefte bij een klant te creëren en het bedrijfsidee uit te leggen. De verzekeringsmaatschappij verkoopt bescherming, de bank wil investeringen aanmoedigen. De uitdaging bij het vinden van het juiste relatiegeschenk is om het artikel zo te selecteren dat de klant het niet als een simpele give-away ziet. In plaats daarvan moet hij het artikel zien als een geschenk dat het idee overbrengt.
Doelstellingen van adverteren met relatiegeschenken
Met adverteren streef je als bedrijf altijd een bepaald doel na. Publieke reclame is een geweldige manier om bekendheid te geven aan uw bedrijf of om het herinnerd te krijgen. Adverteerders hopen op verdere effecten. Bedrijven hopen op:
- betere klantloyaliteit
- Verbetering van de bekendheid van het bedrijf
- Verhoogde aanwezigheid in het dagelijkse klantenleven
- verbeterde herkenningswaarde
- Beeldverbetering
- Verhoogde geheugenwaarde
- meer aandacht voor het bedrijf Giveaways en belastingen
Er zijn een paar basiszaken om in gedachten te houden, zodat het uitdelen van weggeefacties geen problemen oplevert met de belastingdienst. Het gaat hier niet om een precieze individuele afweging voor u als ondernemer. Vraag hiernaar bij uw belastingadviseur.
Bij relatiegeschenken dient u op het volgende te letten:
- De prijs voor elk promotieartikel
- Gelegenheid voor het uitdelen van relatiegeschenken
Als het individuele actieartikel minder dan 10 euro kost, is het een zogenaamd weggeefartikel. Bedrijven verdelen ze onder de massa of strooien ze zelfs uit, bijvoorbeeld op massa’s of tijdens carnavalsoptochten. Deze kosten kunnen in eenvoudige vorm als advertentiekosten van de belasting worden afgetrokken. Als een actieartikel meer dan 10 euro per stuk kost, zijn de bedrijven verplicht om de ontvanger van het actieartikel nauwkeurig te documenteren. De regel is dat de totale nettowaarde van 35 euro per jaar en ontvanger niet mag worden overschreden.
Conclusie
Relatiegeschenken zijn voor u een geschikt middel om u te verankeren in het hoofd van uw klanten. Ze zijn een verstandige vervanging of een goede aanvulling op traditioneel reclamemateriaal zoals flyers, brochures, posters, enz. nadeel
Om de giveaways te verspreiden is direct klantcontact noodzakelijk. Het bereik is dan ook natuurlijk niet zo groot. Er is echter altijd de mogelijkheid om met klanten en geïnteresseerden te praten en het bedrijf, zijn diensten en producten te presenteren. Als alternatief kunnen klanten ook uitkijken naar cadeaus die per post worden verzonden, vooral bij gelegenheden zoals Kerstmis of bedrijfsjubilea. voordelen In tegenstelling tot traditionele reclame, die veel consumenten vaak vervelend vinden, hebben promotionele artikelen meestal een praktische waarde. Klanten zappen tv-reclames weg, luisteren vaak niet eens naar radioreclame en de verspilling is bij posterreclame erg hoog. Bovendien gaan deze vormen van reclame gepaard met relatief hoge kosten.
Uw klant daarentegen is altijd bereid om nuttige relatiegeschenken op te halen en te gebruiken. Hij kan uw bedrijf in een positieve context plaatsen. Bijna niemand zegt nee tegen een praktisch cadeau als de nieuwe duimstok of USB-stick. Tegelijkertijd kan de ontvanger gemakkelijk het gevoel krijgen dat hij iets terug moet doen.