Je kent het wel. Je bent op zoek naar informatie en je komt terecht op een website die totaal niet gebruiksvriendelijk werkt. De website laadt super traag of je wordt overspoeld door lange tekstblokken. Wanneer jouw website niet voldoet aan bepaalde criteria waaraan een gebruiksvriendelijke website moet voldoen, zal dit een negatief gevolg hebben op de intentie van de bezoeker. Waarom is een gebruiksvriendelijke website zo belangrijk en hoe maak je een website gebruiksvriendelijk?
Waarom is het hebben van een gebruiksvriendelijke website belangrijk?
Stel je wil meer informatie over het gebruik van cookies op websites, wat doe je dan? Je zoekt het op in Google! Maar het kan zomaar zijn dat jij op een website terecht komt die niet zo gebruiksvriendelijk werkt. Misschien laadt de website super traag en klik je al snel weg. Het kan ook zo zijn dat je overspoeld wordt met lange tekstblokken waarin de informatie super onoverzichtelijk wordt weergegeven. Wat doe je dan? Je klikt weg en gaat naar de website van de concurrent. Zonde!
Wat is eigenlijk het doel van jouw website? Is dit het verkopen van producten of diensten? Wanneer je geen gebruiksvriendelijke website hebt, zullen er minder producten of diensten worden verkocht. Maar wat kan je hieraan doen?
Werkt jou website wel gebruiksvriendelijk? Dan worden jouw bezoekers op een fijne manier ontvangen en op een eenvoudige wijze door de website begeleid. Jouw bezoeker zal hierdoor eerder overgaan tot actie. Daarnaast worden gebruiksvriendelijke websites beter beoordeeld door Google waardoor jij hoger in de zoekresultaten zal eindigen. Een gebruiksvriendelijke website laten maken is dus super belangrijk!
Een gebruiksvriendelijke website begint bij een prettige uitstraling en unieke content
Wanneer een bezoeker op jouw website terecht komt is het ontzettend belangrijk om te zorgen voor een goede eerste indruk. Zorg ervoor dat de bezoeker niet geconfronteerd wordt met grote lappen tekst, maar houd het overzichtelijk. Zorg voor fun in combinatie met functionaliteit!
We kennen in principe twee soorten bezoekers op een website:
1.De bezoeker die kort scant en specifiek op zoek is naar bepaalde informatie.
2.De bezoeker die de tekst uitgebreid gaat lezen en op zoek gaat naar details.
Zorg ervoor dat je alleen kwalitatieve en unieke content deelt die niet zomaar op iedere website te vinden is. Stap in de schoenen van de doelgroep en geef antwoord op de vragen waarnaar zij écht op zoek zijn!
Een snelle laadtijd zorgt voor een gebruiksvriendelijke website
Uit onderzoek blijkt dat wanneer een website er langer dan 3 seconden over doet om te laden, 40% van de bezoekers al weg klikt. Dit wil zeggen dat een hoge laadsnelheid bijdraagt aan een gebruiksvriendelijke website. Maar hoe maak je jouw website sneller?
Je kunt een aantal dingen doen waardoor jouw website sneller zal laden. Ten eerste is het van belang om voor een goede webhost te kiezen. Verder is het verstandig om gebruik te maken van cache plug-ins en slechte plug-ins te verwijderen. Ten slotte komen wij regelmatig websites tegen die traag zijn omdat zij te grote bestanden gebruiken als beeldmateriaal. Het is dus verstandig om afbeeldingen te comprimeren.
Navigeren zonder dat je er bij na hoeft te denken
Bezoekers worden steeds ongeduldiger en willen binnen enkele seconden de informatie vinden waarnaar zij op zoek zijn. Dit komt eigenlijk omdat men tegenwoordig enorm verwend wordt als het gaat om informatie vinden op internet. Consumenten vinden hun informatie binnen no-time door zoekmachines zoals Google.
Wil jij een gebruiksvriendelijke website voor jouw bedrijf? Dan is een goede navigatiestructuur onmisbaar! Hierbij is het noodzakelijk om consistent en systematisch te zijn. Zorg ervoor dat jouw hoofdmenu op een vaste plek wordt geplaatst, waardoor bezoekers altijd direct de belangrijkste informatie kunnen vinden. Wanneer je hier vage items neerzet kan dit heel verwarrend zijn voor de bezoeker.
Om hiervan een voorbeeld te geven is het niet verstandig om het woord ‘informatie’ in je menu te plaatsen. Waarover gaat die informatie dan? Je kunt dan beter het onderwerp noteren waarover je informatie gaat geven. Daarnaast creëer je een gebruiksvriendelijke website wanneer je zorgt voor duidelijke en korte categorieën in de menubalk en het aantal items beperkt! Niemand heeft er zin in om een ellenlang hoofdmenu door te spitten op zoek naar bepaalde informatie.
Niet alleen bezoekers zijn blij met een goede navigatiestructuur op jouw website. Ook Google is er dol op! Een goede navigatiestructuur draagt dus bij aan een gebruiksvriendelijke website en het zal je online vindbaarheid verbeteren.
Sterke call-to-action knoppen zorgen voor nieuwe leads
Iedere ondernemer is op zoek naar nieuwe leads. Zorg ervoor dat de weg naar de aankoop of contactopname duidelijk is voor de bezoeker. Dit resulteert in een gebruiksvriendelijke website. Gebruik knoppen als ‘vraag direct een offerte aan’, ‘start nu met besparen’ of ‘neem contact met ons op’. Wil je écht opvallen met jouw call-to-action knoppen? Dan kun je deze bijvoorbeeld een flitsende kleur geven.
Steeds meer mobiele websitebezoekers
Een steeds groter percentage van de bezoekers op jouw website is afkomstig van een mobiele device. Om een gebruiksvriendelijke website te hebben moet deze ook goed werken op mobiel. En dat is geen makkelijke klus, want je moet jouw ‘grote’ website opeens op een heel klein scherm laten zien, maar wel met hetzelfde effect.
Ga jij een webdesign ontwerpen? Dan moet je ervoor zorgen dat deze alle mogelijke resoluties aan kan. Hiermee bedoelen we dus van enorm grote beeldschermen tot de schermen van de aller kleinste smartphones. Een responsive website is onmisbaar wanneer je een gebruiksvriendelijke website wil realiseren.
Een gebruiksvriendelijke website bevat logische URL’s
De bezoeker op jouw gebruiksvriendelijke website mag absoluut ‘de weg niet kwijtraken’. Om te voorkomen dat de bezoeker de weg kwijtraakt, is het noodzakelijk om te zorgen voor een logische URL. Op die manier weten bezoekers precies waar zij zich op de website bevinden.
Dit zorgt niet alleen voor een gebruiksvriendelijke website, ook Google zal dit enorm waarderen! Hierdoor wordt de kans om hoger te scoren in Google ook weer aanzienlijk hoger.
Het gebruik van afbeeldingen en titels zorgt voor een gebruiksvriendelijke website
Wanneer jij content plaatst op jouw website moet dit duidelijk en goed leesbaar zijn. Dit maak je mogelijk door gebruik te maken van sterke titels. Hierdoor kan de websitebezoeker jouw content scannen en dit werkt super gebruiksvriendelijk! Wil je hierbij ook beter scoren in Google? Dan is het belangrijk om het zoekwoord terug te laten komen is je H1, H2, H3 etc.
Voor een visueel stralende website is het gebruik van mooie visuals en afbeeldingen een absolute must. Het kan enorm veel geld kosten om goede en mooie foto’s te laten maken. Daarom vind je op internet ook meerdere websites waar je eenvoudig zowel gratis als betaalde stockfoto’s kan vinden.
Heb jij al een gebruiksvriendelijke website?
Als ondernemer is een gebruiksvriendelijke website onmisbaar voor jouw organisatie! Heb jij al een website? Dan kunnen wij voor jou checken hoe gebruiksvriendelijk deze is. Wil jij graag een gebruiksvriendelijke website laten maken? Dan ben je ook daarvoor bij Impact Media Concepts aan het juiste adres!
Onze ervaren specialisten zijn er precies van op de hoogte hoe ze voor jou een gebruiksvriendelijke website maken, die ook nog eens goed scoort in Google!