Heeft jouw bedrijf al een huisstijl? En sluit deze ook goed aan bij het imago en de identiteit van het bedrijf? Het is namelijk alleen op deze manier mogelijk om te zorgen voor herkenbaarheid en het creëren van een positief gevoel bij de doelgroep. Je wil natuurlijk een positieve eerste indruk achterlaten. Een huisstijl is eigenlijk een bewust gekozen presentatie van jouw bedrijf. Maar hoe ontwikkel je een sterke huisstijl? Dat leggen wij graag aan je uit.
De definitie van een sterke huisstijl
De stijl die van jouw bedrijf naar buiten toe wordt uitgedragen. Dat noemen we een huisstijl. Niet iedere huisstijl is per definitie sterk. Een sterke huisstijl zorgt namelijk voor herkenning en het wekt een positief gevoel op bij de doelgroep. Het wordt consistent gebruikt voor verschillende communicatie-uitingen. Hierbij kun je denken aan de website, presentaties en briefpapier. Maar ook aan bijvoorbeeld werkkleding.
Een huisstijl bestaat niet alleen uit een logo. Denk ook aan bijvoorbeeld een merknaam, lettertypes, vormen, stijlen en gebruikte iconen. Een sterke huisstijl is essentieel om je te onderscheiden van de concurrentie. Wij leggen graag aan je uit hoe je een sterke huisstijl ontwikkelt.
Wat is de identiteit van jouw bedrijf?
Voordat je jouw huisstijl gaat ontwikkelen is het noodzakelijk om na te denken over wat de identiteit van jouw bedrijf en de ondernemer is. Oftewel: wat is het DNA van jouw bedrijf? Wat wil je uitstralen naar je doelgroep?
Je kunt een onderzoek doen naar hoe jouw doelgroep over de organisatie denkt. Noteer jouw resultaten en analyseer deze. Aan de hand van deze analyse kun je strategieën bedenken waarmee je de gedachte en het gevoel van je doelgroep kan beïnvloeden.
Zet jouw ideeën om in een visuele weergave
Wanneer jouw strategieën bepaald zijn is het tijd om aan het ontwerpproces van je huisstijl te beginnen. Hierbij is het logo misschien wel het belangrijkste onderdeel. Dit is namelijk het eerste dat jouw doelgroep te zien krijgt. Een sterk logo zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid. Een logo is dus een onmisbaar onderdeel van jouw bedrijf.
De meeste mensen associëren kleuren met een kernwaarde. Uit onderzoek blijkt namelijk dat iedere kleur een ander gevoel of een andere emotie oproept. Wil je betrouwbaarheid en loyaliteit uitstralen? Dan is blauw bijvoorbeeld een populaire kleur. Uiteraard hoef je jezelf niet te beperken tot één kleur. Door verschillende kleuren te gebruiken kun je ideale combinaties maken.
Wil jij foto’s, pictogrammen of infographics gebruiken? Dan moet je hier ook dezelfde kleuren in toepassen. Dit zorgt voor een samenhangend totaalbeeld waardoor je herkenbaar bent voor jouw doelgroep.
Je legt al jouw gemaakte keuzes vast in een huisstijlhandboek. Je deelt dit huisstijlhandboek met al jouw medewerkers en externe partijen die werken met deze huisstijl. Dit zorgt ervoor dat er geen fouten worden gemaakt in het gebruik van de huisstijl.
Tijd om jouw huisstijl te lanceren
Is jouw huisstijlontwerp af? Dan is het zaak om jouw visuele identiteit door te vertalen naar middelen als verpakkingen, digitale media en drukwerk. Realiseer een samenhangend geheel tussen deze verschillende middelen. Voer jouw huisstijl in één keer door. Pas jouw huisstijl dus niet eerst alleen toe op de website en later pas op je drukwerk. Enkel wanneer jij de huisstijl op alle plekken in één keer doorvoert, blijft de visuele uitstraling van je organisatie op één lijn.
Blijf jouw huisstijl altijd optimaliseren
De huisstijl van je onderneming is eigenlijk nooit helemaal klaar. Je kan namelijk altijd blijven optimaliseren. Het is belangrijk om regelmatig met elkaar te evalueren of de huisstijl nog wel past bij de huidige identiteit en het imago van de organisatie. Alleen op deze manier kan het maximale resultaat uit je huisstijl worden gehaald.
Echter is het natuurlijk wel zo dat je niet iedere maand grote veranderingen moet toepassen op je huisstijl. Dit zorgt namelijk voor minder herkenning. Dat wil je uiteraard voorkomen. Zorg er dus voor dat jouw huisstijlontwerp over het algemeen tijdloos is.
Heb jij hulp nodig met het ontwikkelen van jouw huisstijl?
Ben jij op zoek naar een specialist voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl? Of wil je dat er met een frisse en professionele blik naar jouw huidige huisstijl gekeken wordt om erachter te komen of er betere resultaten gerealiseerd kunnen worden? Dan ben je bij Impact Media Concepts aan het juiste adres.
Onze specialisten weten namelijk precies hoe ze jouw verhaal moeten overdragen in een huisstijl waarmee je écht impact maakt. Heb je nog vragen over het ontwikkelen van een sterke huisstijl? Of wil je graag kennismaken met een van onze medewerkers? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.