Een persbericht moet ten minste aan de volgende eisen voldoen:
- Een persbericht moet nieuws bevatten en ook zonder kop en onderkop begrijpelijk zijn. Alle informatie uit kop en onderkop moet dus in het bericht zelf terugkomen.
- Het nieuws moet in de eerste alinea staan, liefst in de eerste zin.
- De vragen Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? (en eventueel Hoe?) moeten in een persbericht worden beantwoord. Let op toon en stijl van uw bericht: een persbericht is geen advertentie. Gebruik geen ‘u’ of ‘wij’ in een persbericht maar stel het in de derde persoon en vermijd woorden als ‘uniek’ en andere superlatieven.
- Een persbericht moet oprolbaar zijn. Dat wil zeggen dat alle belangrijke informatie in het begin kernachtig aan de orde moet komen. Journalisten zijn gewend oprolbare berichten te lezen en lezen dus niet verder dan tot waar het bericht hen boeit. Er is geen reden om aan te nemen dat andere belangstellenden daar een verschillende mening over hebben. Wanneer delen tekst uit uw persbericht zo kunnen worden overgenomen, dus zonder dat de tekst herschreven moet worden, vergroot dat de kans op media-aandacht.
- Het kan zinvol zijn uw persbericht af te sluiten met een kopje ‘Over uw organisatie’. In die alinea geeft u in het kort achtergrondinformatie over de afzender van het persbericht.
- Contactgegevens die niet voor publicatie bedoeld zijn vermeldt u het best onder een ‘Noot voor de redactie’.
Visueel ziet het er dan zo uit
Interessante links
- Bedrijfscommunicatie (Fontys) @ Zakelijke correspondentie
Interactieve instructie voor het schrijven van zakenbrieven, reclamebrieven, folderteksten, persberichten en sollicitatiebrieven. Bedoeld voor HBO-studenten aan de lerarenopleiding. - Checklist persbericht Beknopte handleiding voor het opstellen en verspreiden van persberichten.
- Het persberichtenarchief is niet meer rond
Een brochure over de veranderende functie van persberichten in het Internet-tijdperk.
Deze brochure bevat zowel aardige inhoudelijke informatie, als reclame voor de dienstverlening van Nieuwsbank. - Hoe kom ik in de pers
Kranten, tijdschriften en websites staan dagelijks boordevol nieuws en evenementen. Maar hoe zorg je er nu voor dat het evenement dat jij hebt georganiseerd ook op die pagina’s komt te staan? Staat jouw evenement eenmaal landelijk of regionaal aangekondigd, dan bereik je namelijk een enorm publiek. In deze hoedoe leggen we je uit hoe jij met een evenement in de pers komt. - Hoe schrijf ik een persbericht
Bijna elke organisatie, vereniging of bedrijf verstuurt wel eens een persbericht. Meestal is dat de taak van de voorlichter. De berichten zijn bedoeld om de buitenwereld kenbaar te maken wat er gaande is in de organisatie. Je wilt er zo veel mogelijk mensen mee bereiken, liefst door publicatie in de krant, tijdschrift of zelfs op radio of tv. Journalisten op hun beurt krijgen talloze van deze berichten. Zoveel dat ze alleen de interessantste kunnen lezen en eventueel publiceren. Hoe schrijf je je persbericht zó, dat het uitverkoren wordt voor publicatie? - Korte handleiding voor het verzenden van elektronische persberichten
Geen attachements. Eén keer is genoeg. Bcc is beter. Houd het simpel. Gewone tekst. Verwacht geen antwoord. Houd een archief bij. - Persbericht maken (MKB-servicedesk)
Beknopte instructie voor het schrijven van een persbericht voor marketingdoeleinden. - Persbericht schrijven (tekstmodellen)
Heb je nieuws dat je wereldkundig wilt maken via de pers, dan is het versturen van een persbericht de geijkte weg. Een persbericht is een kort document met een informatieve tekst die de pers kan gebruiken als input voor een artikel of een bericht. Garantie voor plaatsing is niet verzekerd, maar niet geschoten is altijd mis. - Persbericht, zo doe je dat!
Enkele tips van een communicatiebureau voor het schrijven van effectieve persberichten. - Persberichten (Calliope)
Online cursusmodule over het opstellen van een goed persbericht.