Het is moeilijk genoeg om uitleg te geven aan niet-SEO’s over het rangschikken van een webpagina. In een steeds gecompliceerder gebied, om het goed te doen, moet je een goed handvat hebben voor een breed scala aan gedetailleerde onderwerpen. Deze editie van Whiteboard Friday behandelt een negen-punten checklist van de belangrijkste items die je moet oversteken om te rangschikken in het nieuwe jaar – en misschien krijg je ook enkele hints over hoe je het aan anderen kunt uitleggen.
Howdy, Moz fans, en welkom op een speciale nieuwjaars editie van Whiteboard Friday. Deze week zullen we doorlopen hoe je in 2018 kunt rangschikken in een korte checklist-indeling.
Dus ik weet dat velen van jullie zich soms afvragen: “Goh, het voelt overweldigend om iemand buiten het SEO-beroep uit te leggen hoe je een webpagina gerangschikt krijgt.” Wel, weet je wat? Laten we dat een beetje verkennen deze week op Whiteboard Friday. Ik stuurde een tweet met de vraag: “Stuur me een korte checklist in 280 tekens of minder,” en ik kreeg een aantal geweldige reacties terug. Ik heb hier wat mensen gecrediteerd als ze hebben bijgedragen. Er is een hoop detail te rangschikken in de SEO-wereld, om te proberen te scoren in de resultaten van Google. Maar als we terugtrekken, denk ik dat, als we breed gaan, maar een paar dingen, in feite alleen de negen die we hier hebben, je in principe kunnen meenemen door het grootste deel van wat er nodig is om het komende jaar te rangschikken. Laten we daar eens in duiken.
- Crawlable, toegankelijke URL’s – SEO
Daarom willen we dat Googlebot-spiders naar deze pagina kunnen komen om de inhoud te begrijpen die daar in een tekst leesbaar formaat staat, om afbeeldingen en visuals of video’s of insluitingen of iets anders dat je op de pagina hebt te begrijpen op een manier dat ze in staat zullen zijn om in hun webindex te plaatsen. Dat is cruciaal. Zonder dat, doet niets van de rest van dit spul er zelfs toe.
- Trefwoordonderzoek
We moeten de woorden en zinsdelen die onderzoekers gebruiken om problemen op te lossen of antwoorden te krijgen op het probleem dat ze in uw wereld hebben, kennen en blootleggen. Dat zouden problemen moeten zijn die uw organisatie, uw website eigenlijk aan het oplossen is, die uw inhoud hen zal helpen oplossen.
Wat u hier wilt, is een primair zoekwoord en hopelijk een reeks gerelateerde secundaire zoekwoorden die de intentie van de zoeker delen. Dus de intentie achter al deze termen en zinsdelen moet hetzelfde zijn, zodat dezelfde inhoud het kan dienen. Wanneer u dat doet, hebben we nu een primaire en een secundaire reeks zoekwoorden die we kunnen gebruiken bij onze optimalisatie-inspanningen.
- Onderzoek de SERP om te vinden wat Google gelooft dat relevant is voor de zoeker
Ik wil dat u een SERP-onderzoek uitvoert, wat inhoudt dat u een zoekopdracht in Google uitvoert, ziet wat u terugkomt en vervolgens achterhaalt wat Google van mening is dat relevant is voor het zoeken naar zoekwoorden. Wat vindt Google van de inhoud die de zoekopdracht van deze gebruiker zal beantwoorden? Je probeert de intentie te achterhalen, het soort inhoud dat nodig is en wat ontbrekende stukjes er ook zijn. Als je gaten kunt vinden waar, hey, niemand serveert dit, maar ik weet dat mensen het antwoord willen, je zou in staat kunnen zijn om die leemte te vullen en die rangordepositie over te nemen. Met dank aan Gaetano, @gaetano_nyc, voor de geweldige suggestie op deze.
- Laat de meest gezaghebbende persoon content maken die het doel van de zoeker dient
Er zijn drie elementen hier. Ten eerste willen we dat een echt geloofwaardige, waardige persoon of personen met een versterking de inhoud maakt. Waarom is dat? Welnu, want als we dat doen, maken we versterking, we maken linkbuilding, we maken social sharing veel waarschijnlijker en onze inhoud wordt geloofwaardiger, zowel in de ogen van zoekers en bezoekers als ook in Google’s ogen. Dus in de mate dat dat mogelijk is, zou ik je zeker aansporen om het te doen.
Vervolgens proberen we het doel van de zoeker te dienen en hun taak op te lossen, en dat willen we beter doen dan wie dan ook op pagina één, want als we dat niet doen, zelfs als we veel van deze andere hebben geoptimaliseerd dingen, na verloop van tijd zal Google zich realiseren, weet je wat? Zoekers zijn gefrustreerd over je resultaat in vergelijking met andere resultaten en ze zullen die andere mensen hoger rangschikken. Enorme eer aan Dan Kern, @kernmedia op Twitter, voor de geweldige suggestie hieromtrent.
- Publiceer overtuigende title-tags en metabeschrijvingen
Ja, Google gebruikt de metabeschrijving nog steeds vrij vaak. Ik weet dat het soms lijkt alsof ze dat niet doen. Maar in feite is er een hoog percentage van de tijd dat de actuele metabeschrijving van de pagina wordt gebruikt. Er is een nog hoger percentage waar de titel wordt gebruikt. De URL, terwijl Google deze soms afkapt, ook gebruikt in het fragment en andere elementen. We zullen later praten over schema en andere soorten markeringen. Maar het fragment is iets dat cruciaal is voor uw SEO-inspanningen, omdat dat bepaalt hoe het in het zoekresultaat wordt weergegeven. Hoe Google uw resultaat weergeeft, bepaalt of mensen op uw vermelding of die van iemand anders willen klikken. Het fragment is jouw kans om te zeggen: “Kom op mij klikken in plaats van die andere jongens.”
Lees Meer – Huur zoek machine optimalisatie