Slim laden, ook wel smart charging genoemd, verwijst naar een laadsysteem waarbij elektrische voertuigen, laadpalen en laadoperators dataverbindingen delen. Door slim laden kunnen de laadstations het gebruik van laadapparaten monitoren, beheren en beperken om het energieverbruik te optimaliseren.
In vergelijking met ongecontroleerd opladen, zal slim opladen de piek in elektriciteitsverbruik afvlakken door de piek als gevolg van het opladen van voertuigen weg te schuiven van de piek vanwege ander verbruik.
Slim laden kan worden onderverdeeld in twee laadbeheersystemen, User-managed charging (UMC) en Supplier-managed charging (SMC).
Voor UMC wordt een Time-of-Use-tarief gehanteerd en bepaalt de klant het tijdstip van in rekening brengen op basis van de prijs en behoeften. Het EV-laadprofiel onder het Time-of-Use-tarief is daluren EV-laden, een abrupte stijging van de laadbelasting op het moment dat de elektriciteitsprijs daalt.
In vergelijking met het piek-EV-laadprofiel veroorzaakt door ongecontroleerd opladen, zal UMC de vorming van de pieklaadbelasting uitstellen tot een specifiek later tijdstip, meestal tussen 21:00 en 22:00 uur, afhankelijk van de regelgeving voor elektriciteitsprijzen.
In SMC wordt de laad- en ontlaadbeslissing genomen op basis van meerdere signalen: realtime energieproductie, lokaal energieverbruik, evenals de laadstatusinformatie van nabijgelegen EV’s en andere elektrische apparaten. Binnen de daluren is een geleidelijke stijging van de laadbelasting waar te nemen. In het ideale geval is de laadpiek van EV’s zelfinstelbaar om te voldoen aan de real-time vraag naar elektriciteit tijdens de daluren.
Smart Charging-functies
Energie-efficiëntie
Slim laden verplaatst een deel van de piekbelasting naar de daluren. De voorspelbaarheid van de energievraag wordt ook verbeterd door de mogelijkheid om V2G als back-up te gebruiken. Onderzoek toont aan dat een soepelere en meer voorspelbare curve van de energievraag het aandeel groene energie in de totale energieproductie zal vergroten.
Aansprakelijkheid
Uit een onderzoek naar de reacties van klanten op de elektriciteitsprijzen in Shanghai blijkt dat, als de prijsverhouding voor piek/daluren 2:1 is, 75% van de klanten hun laadpatroon zal aanpassen om tijdens de daluren te laden. Het percentiel bereikt 90% als de prijsverhouding 6:1 is.