Video maakt het verschil. Nu iedere Nederlander met een smartphone óók een 4G-abonnement heeft, wordt video een belangrijk middel in online marketing. Je kunt immers overal en altijd video kijken op je smartphone. Een aantal cijfers voor de beeldvorming:
- 90 procent van de consumenten zegt dat video helpt bij het maken van een aankoopbeslissing; (Social Media Today, The State of Video Marketing in 2018).
- 83 procent van de bedrijven die video inzetten, stelt volgens Wyzowol dat het een goede ROI oplevert; (Survey: The State of Video Marketing 2017).
- Cisco verwacht dat 80 procent van al het internetverkeer uit video bestaat; (Cisco Visual Networking Index: Forecast and Trends, 2017–2022).
De keuze voor animatie boven video zal duidelijk zijn: voor een animatie is filmen op locatie niet meer nodig. Dus geen onderbreking van het werk, slecht weer waardoor de shots buiten op een later moment moeten, geen overvliegende vliegtuigen of optrekkende auto’s op de achtergrond en geen nieuwe takes omdat een video-opname gewoon best spannend is. Dat betaalt zich niet alleen terug in een lagere kostprijs, maar ook in een betere focus op je verhaal.
Vertellen in beeld
One word at a time. Zo schrijft thrillerschrijver Stephen King al zijn boeken. De kunst van het schrijven is om alles te kunnen beschrijven, iedere emotie, situatie, what if en dialoog. Een goed boek is gelagerd en bouwt een wereld met geloofwaardige karakters op. Online, en zeker in de zakelijke markt, werkt dat echter heel anders.
De spanningsboog online is korter, dus je moet direct scoren. Met feiten die overtuigen en een pijnpunt aansnijden. Want uiteindelijk wil je als bedrijf inspelen op een behoefte met een product, vermaak is nooit het hoofddoel. Je wilt een herkenbaar verhaal vertellen. Maar wat als je nu een complex product verkoopt? In een complexe markt?
Animatie brengt je verhaal tot leven
Verlevendiging. Activering. …het nabootsen van het verloop van het proces in de tijd middels bewegende beelden. Met animatie laat je effect en onderlinge samenhang zien. Wat zijn de verschillende hypotheken bijvoorbeeld? Hoe verschillen ze? Of wat is de impact van branding op de gehele marketingmix? In één minuut breng je met animatie relatief veel informatie over, op een vermakelijke manier. Ook als jouw bedrijf of product nog onbekend is voor jouw doelgroep, kun je met het juiste animatiefilmpje een onderwerp prikkelend brengen en juist nieuw contact leggen.
Hoe zet je animatie in?
Voor ondernemers kan het lastig zijn om een kosten- en batenanalyse te maken voor een animatievideo. De voornaamste reden daarvoor is de misvatting dat animatie vooral voor een bedrijfsfilmpje is. Als je het vooral ziet als marketingmiddel voor de eerste kennismaking, dan wordt het moeilijk om achteraf omzet en deals hieraan te verbinden. Er zijn namelijk zoveel contactmomenten van kennismaking tot afname.
Je kunt animatie ook inzetten als onderdeel van je product (een online LinkedIn training bijvoorbeeld), als product demonstratie (zo werkt Green Fuel), interne training van personeel (klantvriendelijkheid en hostmanship) en om grote wijzigingen snel en helder uit te leggen. Animatie kan dus een rol spelen door de gehele customer journey. En dat maakt het veel gemakkelijker om de toegevoegde waarde van animatie te bepalen.
Welk type animatiefilm kies je?
Volgens animatiestudio View Glue zijn er zes verschillende typen animatiefilm mogelijk: whiteboard animatie, cartoon animatie video’s, motion graphic video’s, 3D video animaties, user interface video’s en silhouette animatie video’s. Zo hebben cartoons een hoge amusementswaarde, stelt View Glue, houdt user interface voor de aandacht langer vast en biedt silhoutte animatie meer branding. En wil je jouw verhaal echt dynamisch vertellen? De whiteboard videostijl brengt het verhaal letterlijk tot leven. Daardoor focust de aandacht van de kijker volledig naar de inhoud van het verhaal.
Van concept naar uitvoering – vier tips voor je animatiefilmpje
Ook met de animatietools nu op de markt beschikbaar voor consumenten en bedrijven, is het verstandiger om je animatie uit te besteden. Een animatiefilmpje maken is namelijk meer dan alleen een ‘leuk filmpje’ in elkaar draaien. Je wilt iets dat werkt. De volgende tips helpen je om precies dat animatiefilmpje te maken waar jouw bedrijf verder mee komt:
- Werk vanuit kernboodschappen: Wat wil je precies vertellen? Zet dat neer in korte, heldere zinnen. Een erg lange zin probeert waarschijnlijk twee gedachten te vertellen. Breek deze in tweeën. Wees kritisch: hoe belangrijk is deze kernboodschap nu voor de doelgroep? Op dit moment? De volgende tip helpt je met het kiezen van het juiste moment.
- Denk vanuit de doelgroep: Een bestaande klant hoef je niet te vertellen wie je bent, tenzij je juist verloren contact wilt aanhalen. Een nieuwe klant wil nog niet over jouw bedrijf horen, die wil eerst weten of je verhaal boeiend genoeg is. Het juiste moment voor de juiste boodschap is dus cruciaal. Denk daarvoor vanuit je doelgroep en het moment van jouw animatiefilmpje in de klantrelatie. (In dit blog over B2B contentmarketing lees je meer over de customer journey en het per fase inspelen op de klantbehoefte).
- Bedenk goed de kanalen vooraf: Dit filmpje kunnen we ook wel op de nieuwjaarsreceptie draaien. Of toch wel op YouTube zetten. Denk daar vooraf goed over na, want een ander kanaal betekent een andere setting voor je doelgroep. En vaak ook een andere doelgroep. Op je eigen kanalen kun je typisch meer van jezelf laten zien, dan op betaalde kanalen of verdiende kanalen. Wanneer je helder voor ogen hebt waar je je animatiefilmpje wilt inzetten, kun je er namelijk ook voor kiezen om meerdere versies te doen. Vooral voor social media kan dat verstandig zijn. Volgens Hubspot verschillen de ideale lengtes van video per kanaal namelijk: Instagram: 30 seconden, Twitter: 45 seconden, Facebook: 60 seconden en YouTube 120 seconden.
- Je doel vaststellen, najagen en meten. Wat wil je bereiken met je animatie? Hoe meet je dat? Hoe zorg ervoor dat je dat doel vervolgens ook behaald? Volstaan je eigen kanalen voor het informeren van je klanten over die wetswijziging? Of zul je ook moeten adverteren? Stuur je bijvoorbeeld je animatiefilmpjes per e-mail, dan is het meten van open en click ratio verstandig. Zo kun je via marketing automation zorgen voor de juiste follow up.
Let er bij een animatie laten maken ook op dat je goede afspraken maakt. Zijn er voorwaarden aan de kanalen waarop je animatie inzet? Hoe gemakkelijk en snel kan er een aanpassing worden gedaan? Of een uitbreiding? Wie schrijft het script met de kernboodschappen? Bedenk dat je een relatie voor de lange termijn aangaat. Stem daarom ook goed af of je de animatievideo achteraf door een andere partij mag laten aanpassen, mocht je toch wisselen van animatiemaker.