Als ondernemer krijg je het liefst niet te maken met wanbetalers. Echter ontkom je er soms niet aan. Weet je niet goed wat je moet doen als een klant niet betaalt? Dan kan Gocasso jou helpen. Wij hebben een stappenplan gemaakt waarin alle stappen zijn vermeld die je kan volgen wanneer jouw klant weigert te betalen.
Stap 1: Controleer de gegevens en neem contact op met de debiteur
Misverstanden wil je het liefst voorkomen. Daarom check je eerst of de factuur wel klopt. Let hierbij ook goed op of de betalingstermijn klopt. Voldoet de factuur aan alle eisen en kloppen alle gegevens? Neem dan contact op met de klant die niet betaalt.
Bel jouw debiteur en wijs hem op de openstaande factuur. Vertel hem dat hij een nieuwe betalingsherinnering ontvangt en deze op tijd moet betalen. Meld hierbij ook dat je wettelijke rente in rekening gaat brengen wanneer de klant alsnog niet gaat betalen.
Wees vriendelijk tijdens dit telefoongesprek. Wellicht is de klant gewoonweg vergeten de factuur te betalen of heeft hij hier een andere goede reden voor. Is jouw klant die niet betaalt een consument? Dan ben je zelfs verplicht om hem een aanmaning te sturen. Heb jij te maken met een zakelijke klant die niet betaalt? Dan ben je dit niet verplicht. Echter raden we je aan om dit wel altijd te doen. Dit werkt namelijk beter voor de klantrelatie.
Stap 2: Maak duidelijk wat je doet als de betaling uit blijft
Bepaal welke stappen je gaat ondernemen wanneer de klant weigert het openstaande bedrag te betalen. Spreek dit ook uit richting de debiteur. Doe dit op een vriendelijke manier om de klantrelatie goed te behouden. Handelingen die je kan uitvoeren zijn bijvoorbeeld het stoppen met de levering of de vordering overdragen aan een externe partij. Denk hierbij aan een professioneel incassobureau.
Stap 3: Schakel een incassobureau in
Is de nieuwe betalingstermijn verlopen en heb jij het verschuldigde bedrag nog steeds niet ontvangen? Dan is het hoog tijd om vervolgstappen te zetten: schakel een incassobureau in. Op deze manier stel jij jouw debiteur officieel in gebreke.
Gocasso is hiervoor de ideale partij! Wij zijn een no cure no pay incassobureau. Wanneer wij er iet in slagen het geld te incasseren, betaal jij ook niets. Wij versturen brieven en nemen telefonisch contact op met de klant die niet betaalt. Gocasso biedt hierbij de helpende hand aan de debiteur in plaats van het hanteren van een strenge aanpak. Op deze manier wordt de klantrelatie behouden.
Stap 4: Naar de rechter stappen
In de meeste gevallen schrikt een incassobureau de klant die niet betaalt al snel af, waardoor hij overgaat tot betaling. Helaas komt het ook wel eens voor dat het incassobureau er niet in slaagt het betalingsconflict op te lossen. Wat doe je dan?
Je stapt naar de rechter. Hierbij is het belangrijk dat je een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebt. Zo kan je een juridische expert of advocaat inschakelen. Vervolgens stuurt de rechter de wanbetaler naar een dagvaarding. De klant die niet betaalt wordt hierbij voor de rechter gedaagd. Tijdens deze dagvaarding worden gedetailleerde zaken vermeld. Wat wordt er geëist? Wat is de onderbouwing van de eis? En welke bewijzen zijn hiervoor?
Incassobureau inschakelen voor een klant die niet betaalt?
Heeft jouw klant na de betalingsherinnering nog steeds niet betaalt? Of wil jij jouw totale debiteurenbeheer liever uit handen geven? Schakel dan een incassobureau in. Veel ondernemers zijn bang dat wanneer zij een incassobureau inschakelen de relatie met de klant verpest wordt. Daarvoor hoef je bij Gocasso niet bang te zijn.
Wij benaderen incasso direct, focussen op intensieve incassoprocessen en stellen de debiteur centraal. Wij bieden de helpende hand aan de debiteur in plaats van het hanteren van een strenge aanpak. Hierdoor wordt de klantrelatie goed behouden. Uit ervaring weten wij dat de beste incassoresultaten tot stand komen door direct in contact te treden met de debiteur.
Weigert jouw klant te betalen en wil je eindelijk het geld innen waar jij recht op hebt? Dan ben je bij Gocasso aan het juiste adres. Heb jij nog vragen of wil je direct een incasso indienen? Neem dan gerust contact met ons op.