Waarom staat jouw website niet bovenaan in Google? Je doet zo veel moeite om hoger te scoren, echter zie je hier weinig resultaat van. Dat komt omdat Google jouw website beoordeelt op meer dan 200 factoren. Wil jij jouw website écht hoger laten scoren? Dan is het noodzakelijk om zoekmachine optimalisatie (SEO) toe te passen. In dit artikel legt Impact Media Concepts je uit hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Waarom staat jouw website niet bovenaan in Google?
Je stopt veel tijd in je website. Hoe kan het dan dat jouw website organisch nog niet goed vindbaar is? Dit kan ontzettend veel oorzaken hebben. Een oorzaak die veel voorkomt is dat je probeert te scoren op een zoekwoord met te veel concurrentie. Schrijf jij een blog waarbij je jezelf richt op het zoekwoord ‘sporten’? Dan is de kans klein dat je bovenaan de zoekresultaten gaat eindigen.
Je kunt jezelf in dit geval beter richten op zoekwoorden met iets minder concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan ‘sporten in Eindhoven’ of ‘sportlegging kopen’. Welke variatie van het zoekwoord je uiteindelijk kiest is natuurlijk afhankelijk van het doel van jouw landingspagina.
Daarnaast spelen technische zaken een grote rol voor jouw positie in Google. Werken alle plug-ins op jouw website? En hoe zit het met de interne linkstructuur? Hoe makkelijker jouw website werkt, hoe beter Google begrijpt waar jouw website overgaat.
Google beoordeelt jouw website op meer dan 200 factoren. Het is dus ook goed mogelijk dat jouw website om een andere reden niet goed scoort. Wil jij hier meer inzicht in krijgen? Neem dan gerust contact op met Impact Media Concepts. Hieronder vertellen we je vast op welke manieren jij zelf aan de slag kunt gaan om hoger te scoren in Google.
Tip 1: Maak indruk op Google met on-page optimalisatie
Het is makkelijker om indruk te maken op de websitebezoeker dan op Google. Kleurgebruik, lettertype en afbeeldingen zorgen ervoor dat websitebezoekers een warm gevoel krijgen van jouw website. Maar op welke manier kan je indruk op Google maken? Dit doe je met on-page optimalisatie. Optimaliseer jouw title tags, meta descriptions, keywords, URL’s, header-tags, afbeeldingen en url’s.
Google hecht de meeste waarde aan relevantie. Ga dus niet over optimaliseren. Op die manier wordt je pagina zeer onoverzichtelijk, waardoor deze niet hoog gaat scoren in de zoekresultaten.
Tip 2: Off-page optimalisatie
Als we het hebben over off-page optimalisatie bedoelen we de binnenkomende en uitgaande links op een website. De populariteit van jouw website wordt hiermee gemeten. Het is belangrijk om relevante links naar je website te genereren. Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar de kwaliteit van de links. Spamlinks, aangekochte links en gedupliceerde links hebben een negatieve invloed op de kwaliteit waardoor jouw website minder hoog scoort in de zoekresultaten van Google.
Schrijf al jouw teksten met gepaste links. Denk bijvoorbeeld aan links van inzichten op andere pagina’s. Je kunt er ook voor zorgen dat de inhoud van jouw pagina’s door de bezoekers gedeeld wordt. Je krijgt hierdoor relevante links binnen die ervoor zorgen dat jij automatisch hoger scoort in Google.
Tip 3: Hoger scoren in Google met een mobielvriendelijke website
Een steeds groter gedeelte van jouw websitebezoekers komt binnen via de mobiele telefoon. Het percentage aan mobiel bezoekersverkeer is tegenwoordig zo hoog, dat Google haar eisen hierop heeft aangepast. Zorg daarom voor een responsive website. Zo ziet jouw website er op ieder device fantastisch uit.
Door een responsive website te realiseren scoor je niet alleen hoger in Google, het doet ook wonderen voor jouw mobiele websitebezoekers en het algehele engagement op jouw website.
Tip 4: Ga aan de slag met linkbuilding
Is jouw website nog vrij nieuw? Dan kun je nog zo’n fantastische content maken, echter zal het nog niet direct hoog scoren in Google. Dit heeft tijd nodig. Bovendien is het voor Google ontzettend lastig om jouw website te vinden zonder dat deze links vanuit andere websites heeft. Een sterk linkprofiel zorgt ervoor dat jouw website meer autoriteit krijgt. Dit wil zeggen dat Google jouw website als betrouwbaar ervaart, waardoor je dus hoger zal scoren in Google.
Maak indruk met een goede linkbuilding strategie. Plaats bijvoorbeeld gastblogs op relevante websites en promoot jouw content op social media. Let er wel op dat dit altijd gepaard moet gaan met sterke content. Met een sterk linkprofiel, maar matige content, ga je er niet komen.
Tip 5: Richt je content voornamelijk op onderwerpen en niet alleen op zoekwoorden
Vroeger scoorde je hoog in Google wanneer je veel zoekwoorden in je content gebruikte. Zo makkelijk is dat tegenwoordig niet meer. Zoekwoorden spelen nog steeds een belangrijke rol, echter hecht Google meer waarde aan de relevantie en kwaliteit. Google streeft naar goede en unieke content die écht nuttig is voor de lezer.